Suomalaisen muotoilun lyhyt historia

1900-luvun puolivälissä Suomesta tuli vaikuttaja globaalissa muotoilumaailmassa. Alvar Aallon huonekalujen ja Timo Sarpanevan lasin herättäessä kansainvälistä huomiota, uusi kultaseppäsukupolvi alkoi muokata koruja, jotka olivat yhtä vallankumouksellisia – veistoksellisia, orgaanisia ja kiistatta suomalaisia.
Heidän joukossaan oli Björn Weckström, Lapponia Jewelleryn takana oleva visionääritaiteilija. Vuonna 1960 perustettu Lapponia rikkoi perinteitä rohkeilla, abstrakteilla muodoillaan, jotka olivat saaneet inspiraationsa karusta pohjoisesta maisemasta. Jokainen koru oli vähemmän asuste kuin pienoisveistos – lumen, kiven ja pohjoisen valon muokkaamaa kultaa ja hopeaa. Lapponian rohkea modernismi sai maailmanlaajuista tunnustusta ja koristi jopa prinsessa Leiaa Tähtien sodassa . Lapponian ohella Kalevala Jewellery ilmensi suomalaisen taiteen toista puolta – mytologiaan, historiaan ja kulttuuriseen ylpeyteen juurtunutta puolta. Vuonna 1937 perustettu Kalevala juhlisti suomalaista kansanperinnettä ajattomien aiheiden ja käsityötaidon kautta. Jokainen koru ei ollut vain koru, vaan tarina – se vaali perinteitä ja antoi samalla nykyaikaisille naisille voimaa ja symboliikkaa.
Yhdessä Lapponia ja Kalevala edustavat suomalaisen muotoilun sielua: taiteellisuuden ja rehellisyyden, innovaation ja perinnön kunnioittamisen yhdistelmää. Olivatpa ne rohkeita tai runollisia, moderneja tai myyttisiä, suomalaiset korut heijastavat kansakuntaa, joka ei suunnittele trendejä, vaan ikuisuutta varten.